Mobilbruk i bil – er det virkelig verdt det?

Mobilbruk i bil – er det virkelig verdt det?

Det er overraskende stor fare ved mobilbruk i bil. Mobiltelefoner har blitt en integrert del av hverdagen vår, men når de brukes i feil situasjon kan det føre til alvorlige konsekvenser. Spesielt når det kommer til bruk av mobiltelefon mens du kjører. Vi må alle minnes på farene ved mobilbruk i bil og hva konsekvensene ved en distraksjon bak rattet kan føre til.

 

En undersøkelse gjort av Trygg Trafikk viser at 9/10 av oss mener mobilbruk i bil er farlig. Samtidig innrømmer en fjerdedel av oss at vi selv har brukt mobilen bak rattet. Det reelle tallet på hvor mange av oss som faktisk bruker mobilen mens vi kjører, er nok langt høyere. Dessverre. Uoppmerksomhet er årsaken bak en tredjedel av alle ulykker på veiene, og mobilbruk i bil er en av de største distraksjonene vi har.

Bare et kjapt blikk …

Mobilbruk i bil handler ikke bare om den fysiske bruken av telefonen. Varsler fra en av de utallige appene vi har på mobilen er også en distraksjon. Et enkelt varsel kan være nok til å distrahere deg i hundrevis av meter. Det øker risikoen for en ulykke med 66%. Vi kan faktisk ikke noe for at vi så enkelt lar oss distrahere. Atferdspsykolog Dagfinn Moe sier til Trygg Trafikk at mobilens varsler er en tilnærmet uimotståelig fristelse for oss. Vi er svake for alt som er nytt, og vil ha med oss det som skjer. Det vi derimot ikke tenker på ved mobilbruk i bil er at et «kjapt blikk» på telefonen potensielt kan være livfarlig. Hvis du tar øynene fra veien i fem sekunder når du kjører i 80 km/t har du faktisk kjørt hele 110 meter! Det er en ganske lang strekning. Vi hadde ikke ønsket å gå 110 meter på et fortau med øynene lukket. Så hvorfor i alle dager syns vi det er greit å gjøre det på en motorvei?

Hva er det som ikke kan vente?

Hva er det vi gjør ved mobilbruk i bil? Det er lov å snakke i handsfree når du kjører bil. Det som derimot ikke er lov, eller greit, er å sende sms. Både å lese og sende sms tar fokuset vårt bort fra hva vi faktisk driver med. Kjører bil. Når vi skriver sms tar vi øynene bort fra veien i flere sekunder, og gjerne gjentatte ganger før sms’en er ferdig skrevet. Da er vi til stor fare ikke bare for oss selv, men også for de rundt oss. Er det virkelig så viktig for oss å sende den sms’en at vi ønsker å risikere eget og andres liv? Eller kan det vente til vi kan stoppe eller er fremme?

¼ av oss som sier at vi bruker mobilen mens vi kjører, sjekker faktisk sosiale medier eller surfer på nett. Vi som ser konsekvensene daglig, vet at det ikke er noe som er viktigere enn din egen helse og førbarhet. Vi skulle bare ønske at vi var flere som tok innover seg konsekvensene ved mobilbruk i bil.

Hva ønsker du selv at dine nære gjør?

Mobilbruk i bil er et «vanskelig tema» i den forstand at det omfatter tilnærmet 100 av oss som kjører bil. Samtidig kjenner vi jo oss selv ganske godt, og vi vet jo at vi «bare skal sjekke raskt». Det går jo bra. Ville vi derimot ønsket at våre kjære sjekket egen mobil når de er bak rattet? Ønsker vi å øke faren for at de utsettes for en trafikkulykke med 30%? Ironien er jo at de heller ikke ønsker at vi skal utsette oss for samme fare …

Vi er ikke så viktige som vi tror – dessverre

Oppfattet stress og hast er ofte årsaken til at vi bare må svare på eller sende en melding. Vi må bare gi en rask beskjed om at vi er på vei, eller at vi er litt forsinket. Men hvis vi stikker fingeren ned i jorda, dit anerkjennelsen oppholder seg, står hele fotballtreningen stille før vi kommer? Sitter alle vi skal møte på hver sin stol uten å starte hverken møter, samtaler eller presentasjoner før vi kommer? Er det noen som klapper i hendene og hopper opp og ned av glede når vi endelig rekker frem til en avtale fem minutter for sent? Som regel ikke. Det er bare det at vi tror at resten av verden venter på akkurat oss til enhver tid, og da er det jo helt kritisk å få sendt en rask melding om at vi er på vei. Men resten av verden venter vanligvis ikke med eget liv før vi er på plass. Så det er egentlig ikke sååå mye å stresse for. Det går jo helt fint.

Mobilbruk i bil gir distraksjoner, men hvordan kan vi minimere (aller helst eliminere) mobilbruk i bil? Vi har noen forslag, det første tipper vi du kan tenke deg frem til selv …

  • Legg vekk telefonen: Før du begynner å kjøre, legg telefonen vekk der du ikke ser eller hører den. Trygg Trafikk har faktisk utarbeidet et «bilmodus» på samme måte som vi setter telefonen i flymodus. Sett derfor telefonen i bilmodus for å ha sikker mobilbruk i bil.
  • Bruk handsfree eller Bluetooth-tilkobling hvis du må bruke mobilen bak rattet.
  • Unngå tekstmeldinger og andre distraksjoner. Hold fokus på veien og unngå å lese eller sende tekstmeldinger mens du kjører.
  • Stopp på trygge steder hvis du må bruke telefonen. Stopp i en lomme, på en parkeringsplass eller et annet trygt sted hvis du må bruke telefonen mens du kjører

Mobilbruk i bil er med andre ord noe vi alle bør unngå. Mobilbruk i bil via handsfree eller blåtann kan la seg gjøre hvis det dreier seg om samtaler. Bruk av mobil i bil utover det bør vi virkelig gjøre vårt beste for å unngå. Vi vet aldri når det raske blikket vi kaster på skjermen er et blikk for mye.

Skadefri dag mot mobilbruk i bil

Skadefri dag er en kampanje som ønsker å få ned antall personskader totalt gjennom hele året, men som konsentreres rundt 1. juni. Denne datoen hvert år har vi en visjon om å se en signifikant reduksjon i antall ulykker. Vi arbeider for å redusere alle typer personskader, men vi ser at der vi kan utgjøre størst forskjell er å øke oppmerksomheten rundt risikoen ved mobilbruk i bil. Kanskje tenker du deg om én gang til neste gang du er på vei for å sende en melding mens du kjører, og lar være. Og kanskje er det akkurat det som skulle til for at du skulle oppleve nok en skadefri dag selv.